Planowana połączona tramwajowa Toruń-Bydgoszcz: prekursor zintegrowanego transportu miejskiego

Pomysł stworzenia linii tramwajowej, która połączyłaby Toruń i Bydgoszcz, jest obecny w dyskusji publicznej od wielu lat. Właśnie możliwe jest, że konstrukcja nowego mostu może stanowić punkt zwrotny w realizacji tego przedsięwzięcia.

Ideą linii tramwajowej, która łączy Toruń i Bydgoszcz, jest codziennie obsługiwanie tysięcy pasażerów przemieszczających się między tymi dwoma miastami. Ta koncepcja, nad którą od dawna pracuje Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego, uwzględnia również mieszkańców miejscowości położonych pomiędzy tymi dwoma centrami regionalnymi.

Wizja tramwaju metropolitalnego została uwzględniona w „Strategii Rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego do roku 2030”. Opracowano również „Koncepcję Tramwaju Metropolitarnego Bydgoszcz-Toruń”, według której podróż między Rondem Jagiellonów w Bydgoszczy a Aleją Solidarności w Toruniu trwałaby około 70 minut.

Tramwaj miałby jeździć śladem istniejącej linii kolejowej Toruń-Czarnowo między Toruniem a Bydgoszczą. Przygotowano trzy możliwe warianty przebiegu linii w obrębie miast. W wariancie „A”, tramwaje mogłyby zintegrować się z toruńskim systemem tramwajowym na wysokości pętli Motoarena.

Wariant „B” zakłada, że tory przebiegałyby obok Motoareny, ulicą Bielańską, do Szosy Okrężnej, gdzie połączyłyby się z istniejącą siecią. Wariant „C” wprowadziłby największe zmiany, prowadząc linię od Motoareny do Trasy Średnicowej.

Jednym z kluczowych wyzwań jest konieczność przekroczenia Wisły przez tory tramwajowe. Rozważane były różne opcje, w tym integracja torowisk kolejowych i tramwajowych. Duży przełom ma przynieść planowana przez Główną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad inwestycja – budowa nowego mostu w Fordonie. Po gruntownym remoncie istniejącego mostu Fordońskiego, władze województwa rozważą jego przejęcie.

Plan zakłada utrzymanie torów kolejowych na moście Fordońskim, a także stworzenie miejsca dla ruchu pieszych i rowerzystów, z możliwością wydzielenia torowiska dla tramwaju. Ta zmiana pozwoliłaby na realizację tramwajowej linii Toruń-Bydgoszcz. Na moście miałby również jeździć autobusy.