Nowoczesna zajezdnia tramwajowa i nowa linia – ambitne plany miasta Toruń

Torunianie mogą oczekiwać na duże zmiany w swoim mieście, gdyż powstanie tam nowoczesna zajezdnia tramwajowa, do której dojedzie zupełnie nowa linia tramwajowa. Wszystko zaczyna się od przetargu na stworzenie dokumentacji projektowej, który właśnie został ogłoszony.

Przez wiele lat rozmawiano o potrzebie budowy nowej zajezdni tramwajowej w Toruniu. Przez ten czas Miejski Zakład Komunikacji analizował różne lokalizacje, które mogłyby służyć jako miejsce dla nowej bazy. Rozważano tereny przy Olsztyńskiej, blisko Elany, teren po Polchemie oraz działki przy Legionów.

Sylwia Derengowska, rzeczniczka MZK, wskazuje na problemy z obecną zajezdnią, która istnieje równie długo jak komunikacja miejska w Toruniu – od 1891 roku. Z powodu ograniczonej przestrzeni i wartości historycznej nie można jej rozbudować do dzisiejszych standardów, ani zainstalować sprzętu niezbędnego do obsługi nowoczesnego taboru.

Po decyzji prezydenta Michała Zaleskiego o lokalizacji nowej zajezdni przy Legionów obok bazy autobusowej, Paweł Gulewski zmienił tę decyzję. Zgodnie z kierunkami rozwoju przestrzennego Torunia na lata 2024-2029+ tereny przy Legionów będą przeznaczone na zabudowę mieszkaniową, a nowa baza znajdzie swoje miejsce na zachodzie Torunia.

Na zachodzie Torunia powstanie strefa Toruń Zachód, która będzie promować rozwój takich sektorów jak IT, przemysł high tech, sektor badań i rozwoju (R+D) czy branża kreatywna. Ważnym elementem tej części miasta będzie nowoczesna zajezdnia tramwajowa, do której dojedzie nowo zaplanowana linia.

Paweł Gulewski w wrześniu 2024 roku wyjaśnił, że rozwój tych terenów ma być wspomagany przez nową linię tramwajową. W jego opinii, mimo pewnych wzrostów kosztów, inwestycja zwróci się w ciągu kilku lat dzięki potencjałowi rozwojowemu zachodniej części miasta.

W pierwszym etapie nowoczesna zajezdnia będzie mogła obsłużyć około 40 tramwajów. Docelowo planuje się również stację dla autobusów przy Szosie Bydgoskiej. Obiekt zostanie wyposażony w hale naprawczo-warsztatową oraz hale odstawczą. Zajezdnia będzie energooszczędna, z planami na wykorzystanie odnawialnych źródeł energii oraz systemu retencji wód opadowych.

Zajezdnia powstanie na terenie dawnego Polchemie – obszarze o powierzchni ok. 11,5 ha pomiędzy Szosą Bydgoską a lotniskiem Aeroklubu Pomorskiego. Nowa linia tramwajowa do przyszłej bazy będzie miała długość 3,5 km toru pojedynczego i poprowadzi przez ulicę Pera Jonssona, aż do bezpośredniego sąsiedztwa Motoareny Toruń.

MZK ogłosiło przetarg na projektowanie nowej zajezdni i nowej linii tramwajowej 20 stycznia. Termin składania ofert mija 18 lutego. Fundusze na budowę nowej linii i nowoczesnej zajezdni mają pochodzić z projektu „Rozwój ekologicznej komunikacji tramwajowej w Toruniu”, który jest dofinansowany z programu Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Wniosek o dofinansowanie został złożony pod koniec czerwca 2024 roku i obecnie jest w trakcie oceny. Planuje się, że inwestycja zostanie zrealizowana między czwartym kwartałem 2026 roku a pierwszym kwartałem 2029 roku.

Dodatkowo, nowa zajezdnia będzie połączona z IV etapem Trasy Średnicowej, która połączy Szosę Bydgoską z Szosą Okrężną.