Przetarg na gruntowną renowację dwóch sekcji torowisk tramwajowych w Toruniu przyciągnął aż dziewięć firm. W grę wchodzą odcinki usytuowane na ulicy Konstytucji 3 Maja, od ulicy Ślaskiego do pętli Olimpijska, oraz na ulicy Kościuszki, począwszy od wysokości wejścia na posesję przy numerach 28-30 do ulicy Olbrachta.
W tym historycznym mieście funkcjonuje blisko 30 kilometrów tras tramwajowych. Większość z nich uległa już gruntownym remontom lub została całkowicie wybudowana ponownie za pomocą funduszy unijnych. Dzięki tym działaniom, trasy stały się cichsze, bezpieczniejsze i bardziej ekologiczne. Nowa perspektywa finansowa Unii Europejskiej na lata 2021-2027 otwiera możliwość zdobycia dodatkowych środków na kolejne kompleksowe remonty szyn i innej infrastruktury, które przez lata były intensywnie eksploatowane.
W listopadzie poprzedniego roku rozpoczęły się przetargi na modernizację dwóch odcinków torowisk, których wymieniłem powyżej. Pierwsza z sekcji ma długość około 4,3 tysiąca metrów toru pojedynczego, uwzględniając pętlę Olimpijską i przejazd drogowy na skrzyżowaniu Szosy Lubickiej i ulicy Ślaskiego. W ramach projektu planowane jest także postawienie podstacji trakcyjnej do zasilenia infrastruktury tramwajowej oraz instalacja do napełniania piasecznic w pojazdach. Przy możliwości, torowisko zostanie wybudowane w technologii zielonej.
Modernizacja drugiego odcinka na ulicy Kościuszki obejmie około 0,6 kilometra linii dwutorowej, co stanowi 1215 metrów toru pojedynczego, a także sieć trakcyjną i pozostałą infrastrukturę. Znaczna część tej sekcji torowiska również będzie zielona.
Oferty zostały otwarte 9 stycznia bieżącego roku. Firma TRAKCJA S.A. zaproponowała najniższą cenę na poziomie 80,8 milionów złotych brutto, natomiast firma BUDIMEX S.A. zgłosiła najwyższą ofertę – 134,2 milionów złotych brutto. Obecnie oferty są sprawdzane pod kątem formalnym i merytorycznym, po czym zostanie wybrany wykonawca i rozpoczną się roboty budowlane. Proces pozyskiwania dodatkowych funduszy z funduszy krajowych i regionalnych na te prace jest aktualnie w trakcie.
Warto również przypomnieć, że w poprzednich latach, jako część projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II”, zmodernizowano cztery odcinki torowisk, co sumując daje prawie 9,5 tysiąca metrów nowoczesnych, ekologicznych i w dużej mierze zielonych torowisk. Dodatkowo, podczas prac przy przebudowie układu torowo-drogowego z rejonie placu Rapackiego, zmodernizowano torowiska wzdłuż ulic Chopina, al. św. Jana Pawła II, Wałów gen. Sikorskiego, Kraszewskiego i Czerwonej Drogi. Zbudowano także nowy odcinek torowiska łączący plac Artylerii Polskiej i plac Niepodległości oraz nowoczesny węzeł przesiadkowy na al. św. Jana Pawła II.
Dzięki tym zmianom, Toruń może pochwalić się jednym z największych odsetków zielonych torowisk w stosunku do całkowitej liczby torowisk w mieście na terenie całej Polski.