Rozpoczęło się planowanie konceptu rozwoju sieci tramwajowej w Toruniu, polegającego na wykorzystaniu lewobrzeżnej części miasta oraz rozbudowie istniejących tras prawobrzeżnych. Cały proces ma zostać zrealizowany w nadchodzących miesiącach.
W strategii rozwoju tramwajów toruńskich na najbliższe lata ujęte są projekty jak modernizacja torowisk na ulicach Konstytucji 3 Maja i Kościuszki, zaplanowane na lata 2025-2026. Dodatkowo planowana jest budowa nowej zajezdni przy Szosie Bydgoskiej, która ma być położona przy zachodniej granicy miasta i będzie połączona trasą z obecną pętlą „Motoarena”. Plan ten ma zostać zrealizowany do roku 2029.
Prezydent Paweł Gulewski podczas kampanii przed wyborami samorządowymi w ubiegłym roku zaproponował ponowne wprowadzenie połączeń tramwajowych na lewobrzeże, które były aktywne w latach 1934-1984 i prowadziły do dworca Toruń Główny. Proponowany sposób realizacji tego pomysłu to wykorzystanie nowego mostu śródmiejskiego, którego budowę także zaproponował prezydent. Zadanie to powierzono Miejskiemu Zakładowi Komunikacji, który ma je zrealizować w najbliższych miesiącach.
Wykonawca wybrany przez MZK w przetargu ma przygotować „koncepcję doprowadzenia do i przebiegu po lewobrzeżnej części Torunia tras/linii tramwajowych”, uwzględniając wielokryterialną analizę porównawczą efektywności i atrakcyjności nowego układu połączeń, wspomagającą modernizację układu drogowego. W koncepcji ta zawiera również „analizę możliwości rozwoju istniejącej sieci tramwajowej w prawobrzeżnej części Torunia”.
Autor koncepcji ma stworzyć zupełnie nowe propozycje połączeń tramwajowych dla lewobrzeża, pokazując możliwości łączenia ich z istniejącym systemem na prawym brzegu. Na podstawie analiz mają zostać przedstawione możliwości wprowadzenia torowiska na istniejące mosty: most imienia marszałka Józefa Piłsudskiego i most imienia generał Elżbiety Zawackiej. Badania dla pierwszego z mostów ocenią możliwość przywrócenia połączeń tramwajowych, które zostały zawieszone w połowie lat 80.
Zostaną również rozważone opcje umieszczenia torowiska na planowanym moście Zachodnim, położonym wzdłuż Szosy Okrężnej. Podobne analizy dotyczyć będą mostu śródmiejskiego. Ten ostatni jest rozważany jako możliwa trasa tramwajowa aż do ulicy Waryńskiego.
Przygotowywana koncepcja ma również pokazać możliwość funkcjonowania komunikacji tramwajowej na lewobrzeżu, niezależnie od połączeń z prawobrzeżem. W tym wariancie kluczowe będą propozycje rozwiązań związanych z niezbędnym zapleczem technicznym potrzebnym do obsługi taboru i infrastruktury.