Emocje wokół budowy brakującego fragmentu Trasy Staromostowej w Toruniu

W ciągu ostatniego roku inwestycja związana z budową brakującego odcinka Trasy Staromostowej w Toruniu na trasie od Dekerta do Alei 700-lecia budziła wiele emocji. 30 stycznia planowane jest rozpoczęcie tych prac.

17 kwietnia 2024 roku został podpisany kontrakt na budowę fragmentu Trasy Staromostowej od Szosy Chełmińskiej do Alei 700-lecia. Inwestycja obejmuje również rozbudowę Grudziądzkiej na odcinku od Celniczej do Strobanda oraz projektowanie ronda turbinowego na skrzyżowaniu Grudziądzkiej i Strobanda. Prace zostaną wykonane przez firmę Balzola Polska.

To była ostatnia umowa znacząca zawarta podczas prezydentury Michała Zaleskiego. Pierwotny plan zakładał stworzenie jezdni o dwóch pasach ruchu w obie strony, kompletne wyposażenie w chodniki i ścieżki rowerowe po obu stronach, dwa piesze przejścia, kanalizację deszczową, oświetlenie oraz zagospodarowanie terenów zielonych.

Prace miały zostać zainaugurowane w maju, niestety nie doszło do tego. Nowo wybrany prezydent, Paweł Gulewski, zdecydował o przeprowadzeniu dodatkowych analiz i konsultacji z mieszkańcami i handlowcami z targowiska przy Szosie Chełmińskiej. Ich obawy dotyczyły utraty miejsc parkingowych, braku odpowiedniej ilości przejść dla pieszych oraz miejsc dostaw.

Długość planowanego odcinka Trasy Staromostowej od Dekerta do Alei 700-lecia wynosi 480 metrów. Początkiem października 2024 roku przedstawiono efekty konsultacji. Najważniejszą zmianą jest ograniczenie Trasy Staromostowej do jednego pasa ruchu i wprowadzenie limitu prędkości do 50 km/h na tym odcinku. Dodatkowo zaplanowano trzy przejścia dla pieszych.

Chodniki i ścieżki rowerowe będą dostępne po obu stronach trasy. Ważną nowością jest założenie ronda, które ma łączyć trasę z planowanym Nowym Centrum Torunia. Plan pierwotny nie uwzględniał możliwości skrętu w tym kierunku, co niewątpliwie przysporzyłoby trudności w przyszłości.

Pomimo poparcia dla rozwiązania prezydenta Gulewskiego, istnieją również przeciwnicy tej koncepcji. Argumetują oni, że trasa w wariancie jednopasmowym nie spełni swojej roli, kiedy powstanie Nowe Centrum Miasta.

30 stycznia wykonawca przejmie plac budowy. Od 3 lutego zostanie wyłączony z ruchu i parkowania odcinek od Gałczyńskiego do bramy wjazdowej na targowisko miejskie od strony Dekerta.

Jednocześnie wykonawca przystąpi do przebudowy fragmentów wodociągu w pasie od ul. Gałczyńskiego do placu Niepodległości. Prace przy tej inwestycji zakończą się na przełomie lutego i marca.

Całkowity koszt budowy odcinka Trasy Staromostowej wyniesie 18 179 459,50 zł. Projekt jest współfinansowany z Rządowego Funduszu Polski Ład.